Saturday, February 04, 2006

Tips!

Jag hade tänkt att sova tidigt idag. Men som synes blev det inte så. Jag fastnade på dn.se läsandes alla krönikor av Bengt Ohlsson. Ett tips, läs dem!

Utdrag ur
"Låt Storebror titta hur mycket han vill":
Jag torde ha varit en av de första transponderklistrarna. Men så är jag också förtjust i allt som har med övervakning, kameror, kontroll och böter att göra.

Det var någon gång när jag hade läst om dagens överfalls-våldtäkt som tanken kom: om man satte upp kameror precis överallt. Om Sverige blev ett enda Big Brother. Skulle alla brott klaras upp då?

Nej, invänder genast Den Lille Amatörkriminologen, som vecklar upp sina tabeller och vet att berätta att de flesta våldsbrotten begås i hemmets trygga vrå och av någon man känner och oftast inom den närmaste släkten och yada yada.

Vilket säkert är sant. Men till föga tröst för den överfalls-våldtagna tjejen, eller hur. För henne måste det kännas som att få höra en perverterad parafras på Tage Danielssons sannolikhetsmonolog, där budskapet är att brottet som hon har blivit utsatt för är så försumbart rent statistiskt sett, alltså att hon egentligen inte har blivit överfallsvåldtagen alls.

No comments: