"Både vi och vägverket arbetar för att inte chaufförerna ska köra för långa pass, säger Anita Bohlin, informatör på Scania."Vad gör en lastbilsproducent för att minska längden på en chaufförs körpass? Bygger bekvämare stolar? Bygger lastbilar som går lika lätt och tyst som en vanlig personbil? Något är knas i så fall... Problemet med för långa körpass ligger ju hos åkerierna. Det är ju de som behöver få in pengar och därmed låter de sina chaufförer arbeta alldeles för långa pass ibland (läs: ofta). Nu är det väl enligt lag reglerat, men hur ofta kollas det upp hur åkerierna sköter sig? Och vad blir straffet om de "åker dit"? Någon som vet? (Jag orkar inte leta upp lagen på internet.)
"Var femte trafikolycka med dödlig utgång involverar tunga lastbilar."Ja, kanske för att de i personbilar inte fattar _hur_ tung en lastbil egentligen är. Och att de faktiskt kör ungefär samma hastighet som vanliga bilar på vägar. Och att de behöver längre bromssträcka än en vanlig bil. Dvs: tung lastbil + hög hastighet = lång bromssträcka == inte bra att försöka hinna före i en korsning eller liknande.
Och för allt i världen:
KÖR INTE BIL (eller något annat fordon, cykel inräknat) NÄR DU DRUCKIT!
Det finns taxibolag som lever på att köra hem folk!
Det finns taxibolag som lever på att köra hem folk!
No comments:
Post a Comment