Monday, March 13, 2006

Tillbaka

Nu är jag tillbaka i storstan. Har varit och åkt skidor (utför) på Almåsaberget. För den intresserade finns en pistkarta och lite information. Det tråkiga i backen var att det var så lite snö. I två av nedfarterna (Hägna och ICA) var det isigt och rester av gräs/växter framme, samt en del (mindre) stenar. Men PA-backen var väldigt snöig och fin, inte lika brant som jag trodde den skulle vara (den är ju en svart backe).
"Sveriges bästa nedfart är PA-Backen utsedd till [...] Sveriges brantaste låglandsbacke, alltså brantaste utanför fjällkjedjan." Av: Skantz Datum: 2005-01-03
Vejen hade bra underlag också. Men den var lite svåråkt för första delen var nästan vågrät, så det gällde att ta fart i de små nedförsbackar man åkte i. (Det här hade jag dock lärt mig till andra gången jag åkte den nedfarten...) Provade åka i Offpistbranten också. Det var en ny upplevelse. Jag har knappt åkt offpist så det var tur att min bror (en av två) var med och kunde lära mig hur man skulle svänga och så vidare :)

På tal om utför. Hörde någon - kanske var det på tv - som sa att man kunde åka skidor "på längden, på tvären och utför". Jag som alltid trott att på tvären och utför var samma sak? ;)

No comments: