Monday, January 28, 2008

Fingeravtryck på flygplatsen

"Orsaken är förstås att den som går ombord på planet också ska vara den som lämnade in väskorna."

Jovisst, men det skulle väl kanske vara bra om de den första gången man lämnar fingeravtrycket (när man checkar in/lämnar bagaget) kollar så att det verkligen är jag som har bokat som står där och ska resa? Senaste flygresan kollade de aldrig legitimationen när jag checkade in och lämnade första avtrycket (och inte när jag gick ombord heller eftersom jag lämnade avtrycket när jag checkade in), de läste bara av bagagetagen och sa mitt namn, sen fick jag lägga fingret på avläsaren...

3 comments:

Anonymous said...

Enligt min kollega så lämnade han aldrig ID kort alls och första gången han satte sitt finger på maskinen så visste burken att det var "Marcus". Slutsats. Det är kopplat med biometriska pass mm...

Med det svaret, tror någon på fullaste allvar att denna information raderas efter resan? Stooor risk

Anonymous said...

USA vill väl ha våra fingeravtryck när vi reser utanför USA också, de tar dem ju vid inresa dit redan.

Anonymous said...

Miljöpartiet är dom stora vinnarna på detta !

Inte F-N flyger jag om annat funkar.