Monday, September 22, 2008

Batterikapacitet

Jag laddade mobilen (ja, batteriet) natten till i lördags. På grund av förkylning så har jag i princip inte använt den under helgen och knappt något idag heller.

Så hur kommer det sig då att den redan har bara 11% kvar av batterinivån? Den har aldrig varit såhär dålig tidigare, har kommit sista två veckorna.

Den ska ha upp till 340 timmars passningstid enligt specifikationerna... (z770i)

Klistrat in från SE:s hemsida, och mina kommentarer:

"Nedan följer några tips om vad du kan göra om du får problem med att ladda telefonen eller om batterikapaciteten är för låg.

  • Använd en Sony Ericsson-laddare. Laddare från tredje part kan skada batteriet och/eller telefonen samt påverka batteriets livslängd. - Check! Har bara använt den som följde med telefonen (som köptes ny)
  • Batteriet bör laddas i minst 2,5 timmar före första användningen. - Nu var det någon månad sen, men det stod i instruktionsboken så jag borde ha följt den uppmaningen.
  • Om batteriet är extremt urladdat kan det kräva upp till 30 minuters laddning innan batteriladdningsikonen visas på skärmen. - Inte det som var problemet...
  • I områden med dålig mottagning drar telefonen mer ström och batteriet laddas ur fortare. - Hade ju inte lika stora problem i början, och jag har rört mig i samma områden nu som då.
  • Batteriförbrukningen ökar också om du använder spel eller andra program, eller om Bluetooth™ eller IR är aktiverat. - I helgen har jag ju inte använt telefonen (därför har inga spel eller program varit igång); har alltid BT inaktivt förutom just när jag ska använda det, IR finns inte på den här luren, 3G har jag stängt av för nån månad sen - det drog batteri nåt grymt.
  • De flesta nya telefoner kan laddas via USB-kabel. På vissa telefoner kan du välja om du vill använda USB-laddning. Om du försöker ladda med USB måste du kontrollera att telefonen stödjer USB-laddning och att funktionen är aktiverad." - Ingen USB-laddning här inte.
VAD är det som är fel??? Hjälp mig, någon!!

No comments: