Saturday, December 02, 2006

Oj oj. Vilken dag det har varit (fredag). Jag och en kompis lånade kompisens pojkväns bil och åkte upp till Uppsala, min kompis skulle gå på en föreläsning och för att spara pengar (tåg är dyrt!) fick vi låna bilen. Det första problemet var att ta sig ut på E4:an från Kungsholmen. Det är inte det allra enklaste när man (läs: jag) knappt kört bil nåt i Stockholm. Varför ska det finnas enkelriktade gator?

Vi försökte följa skyltningen mot "E4 N" (norrut) men det finns ju knappt några vägskyltar i stan! (Ja, förutom de som talar om att det är enkelriktat förstås, såna verkar finnas överallt.) Vi var ut på Lilla Essingen och letade en uppfart. Efter några gator hittade vi äntligen en! (Såhär i efterhand hade det ju förstås varit smartast att köra Sankt Eriksgatan norrut. Men det är lätt att vara klok i efterhand... "Det borde ju finnas en uppfart åt det här hållet också".)

Sen kom vi till Uppsala. Jag kan berätta för intresserade att det finns en hel drös med enkelriktade gator där också! Och kullerstensgator så man (läs: jag) inte har nån aning om man egentligen får köra med bil där. (Jag körde där i alla fall. Vid ett tillfälle tittade några cyklister lite surt bakåt mot vårt ekipage...) Hitta en ledig parkeringsplats var inte det enklaste, men efter lite snurrar hit och dit hittade vi en parkeringsficka. Fickparkering stod nu på schemat. Hade jag haft min egen bil hade det nog gått bättre. Men med en ny (för mig) bil och lite stressad så tog det ett tag och lite omsvängningar (kan man kalla det så?), men till slut stod bilen så pass bra att ingen parkeringsvakt skulle klaga på det i alla fall.

Sen när vi skulle åka hemåt uppstod ett nytt problem. Att ta sig ut från Uppsala och ut på E4:an. Jag har ingen aning om vilka vägar jag körde, men på nåt magiskt sätt hittade vi till slut utfarten från stan.

Sen kom vi tillbaka till Stockholm lagom till rusningstrafiken. Fast de sa på radion (trafikinformationen) att det inte var så farligt, inga allvarliga stopp utan det flöt på bra. Jodå, det gjorde det, om man kan kalla det att det "flyter på bra" när man kör på ettans växel i cirka 10-20 km/h på Uppsalavägen (E4). Men fram kom vi i alla fall. Nu till det verkligt stora problemet. Hitta en ledig parkeringsplats i Stockholm, efter kl 17 när massa folk har tagit sig hem från jobbet. Vet inte riktigt hur många rundor vi körde på Kungsholmen innan vi till slut hittade en ledig plats.

Det är tur att jag tycker om att köra bil.

Det här är i särklass det längsta inlägget hittills. Har ni orkat läsa ända hit blir jag imponerad! Som tack för uthålligheten:

2 comments:

Anonymous said...

Det var ingen dålig bedrift det! Umeås enkelriktade gator är tillräckligt omständigt för mig!

Polly said...

*vinkar*

:)